O projíždění tratí

Do závodů zbývají už jen necelé dva měsíce. Což znamená, že se už hodí na web občas něco napsat. Rozhodli jsme se, že se občas podělíme o naše zkušenosti z příprav. Třeba se to pak může hodit i dalším pořadatelům. Přestože to není aktivita, kterou se přípravy závodů běžně začínají, seriál zpráv projížděním závodních tratí začít můžeme.

Na projíždění závodních tratí se často zapomíná a to je chyba. Pak se totiž jednoduše stane, že vítěz jede middle za 64 minut místo 40-50 daných pravidly pro kategorii M21E, nebo sprint za 26 minut místo předpisových 15-20. Tomu se snažíme předejít, ale projíždění nám pomáhá i jinak. Naši výhodou je, že máme závodní prostor tak 15-25 km od domova, takže se do něj dostaneme bez problému častěji.

První kolo projíždění tratí sprintu, které Markéta stavěla původně od stolu, zajistilo, že:

  • Půjde opravdu o sprint a ne middle. Když Mirek po půl hodině ještě zdaleka nebyl v cíli, bylo jasné, že bude nejlepší původní koncept zahodit a postavit znova výrazně kratší závod.
  • Jsme si udělali jasno v tom, že cíl sprintu uděláme mimo centrum závodu. Dotahování tratí až ke škole by znamenalo příliš dlouhý fádní úsek v závěrečné pasáži.

Když vám mapař řekne, že má sice skoro vše zmapované, ale nestihl to ještě nakreslit, a že máte trať projíždět na podkladové mapě pro běžecký OB, vysvětlete mu, že to je opravdu jen nouzové řešení. Při takovém projíždění pak rozhodně s vylepšováním mapy nepomůžete.

Novou verzi tratě M21E už Mirek projížděl na oklasifikované mapě, která se tak dočkala prvního kola připomínek. Projel trať za 29 minut, což i přes několik chyb znamená, že nejspíš ještě trať trochu zkrátíme, ale základní koncept včetně umístění startu a cíle budeme mít potvrzený. A zároveň se finálně rozhodneme o měřítku mapy – zda bude 1 : 7 500 nebo 1 : 10 000.

Při projíždění tratě mužského úseku družstev jsem si sám jako mapař a stavitel v jedné osobě uvědomil, jak polovičaté je projíždění trati na staré běžecké mapě. Rychlost to sice neovlivnilo, protože nečitelnost mapy jsem řešil jízdou víceméně po paměti, ale s dojmy „tady to tedy vypadá jinak, než před 3 měsíci“ jsem toho moc udělat neuměl, když jsem se nemohl podívat, jakou mají klasifikaci cesty na mapě… Každopádně nejrychlejší muž má projet svůj úsek za 35 minut a mě to trvalo 55. Vítěz mi nedá víc jak desítku, takže jsem věděl, že mám zkracovat a vlastně i kde.

Projíždění middle je jiný příběh, první nástřel trati byl stavěn už v červnu 2012 a projížděn v září 2012. Z původního konceptu nezbyde skoro nic, změnilo se umístění shromaždiště i hodně věcí v lese. Ale odhad rychlosti v tomto prostoru, při kterém jsem se taky při odhadu od stolu docela seknul, už mám a to je hlavní. Jinak zatím není co projíždět.

Že článek končí, neznamená, že už s projížděním tratí končíme. Naopak. Jsme možná tak v pětině…

Již teď se můžete těšit na další pokračování a to o mapování. A bude i video!