Počátkem dubna se konal prý historicky první seminář pro pořadatele závodů v MTBO. Dá se dohledat pozvánka na tento seminář, ucelený zápis s detailnějším popisem, co se tam událo, bohužel ne. K dispozici je jen prezentace Honzy Urbana o kresbě mapy a tratí, která je určitě užitečná. Pro potřeby pořadatelů našich i dalších se může hodit zveřejnit alespoň část mých poznámek, které jsem si průběžně zapisoval do notebooku s tím, že je pak možná trochu začistím a zveřejním. Úplně se to nepodařilo, ale aspoň tu část, která někomu pomůže ještě teď, jsem ze svých provizorních zápisků vykopíroval, lehce upravil a tady je… Kurzívou jsou vyznačeny moje názory a poznámky různého druhu…
O přípravě mapy
- Dokončení mapy doporučeno 2 měsíce před závodem, stavba 2 týdny před (včetně projetí), tisk map týden před závodem. (hm, tak to máme zpoždění i my)
- Styl mapování – závisí, jaká je podkladová mapa (pro OB – jak stará, nový prostor)
- Timing mapování závisí na termínu závodu (jaro/podzim).
- Začínat tím, co se opravdu použije pro závod = nejdůležitější pasáže. Dobré předávání po etapách (zvlášť od profi mapařů).
- Podkladovou mapu dělá profi mapař za stovky Kč na km čtvereční, na to se vyplatí. Na klasifikaci pro MTBO zatím snad profíka nikdo nezkoušel. (což není pravda tak úplně, Kouřa si na pár závodů najal Kládina)
- Kdo domapuje a dokreslí poslední změny od stavitele/ hl. rozhodčího – na tom je potřeba se domluvit
- Při žádání o povolení se většinou dá od lesáků zjistit, kdy a kde se bude těžit – to je velmi vhodné udělat (a asi jsme to v Říčanech udělat měli, když si vzpomenu na video se změnami prostoru)
- Měřítka mapy jsou definována poměrně striktně, ale výjimka se dá dohodnout jednodušeji než při pěším OB.
Kresba mapy a tratí
- Zvýraznit cesty na úkor ostatních informací. Občas vhodné zesvětlit hnědou.
- Vynechávat blbosti, i když jsou v klíči (význačné stromy, vývraty) – já si ale myslím, že jsou v klíči jako nepovinné zvláštní značky.
- Malé plošné značky se dají vyhodit v Ocadu hromadně – např. malé hustníčky.
- Nutnost mít nastaven správně tiskový profil na tiskárně. Pokud netisknu u profíků (existuje seznam dodavatelských schválených tiskáren), musím udělat hromady testovacích výtisků a nesmí docházet toner… Každá tiskárna dělá různě i s tloušťkami.
- Posedy, krmelce – diskutovalo se o vyhazování (ale dle klíče do mapy patří)
- Poledníky – zásadně modré.
- Sjízdnost – mapovat s kolem. Průseky mít sjednocené (ale žluté mohou být i jen kvůli zákazu použití – pak je třeba hlídat)
- Široká cesta – vyhnou se dva závodníci. Možnost tenká čára a žlutý okraj – sjizdný je jen prostředek. (tím si tedy moc jistý nejsem, jestli je to správně)
- Čitelnost za jízdy je klíčová.
- Dashpointy na křižovatky Honza Urban doporučuje vždy. (za mě je ale třeba hledat kompromis mezi dokonale umístěnými dash pointy a délkou čárek, která po nich zbyde – aby byla jasná sjízdnost)
- Tvary křižovatek – určovat je, co je hlavní (průběžná) a co je odbočka (tu tam začínám)
- Slité oplocenky s cestami apod. – to vznikne pouhým převedením objektů z běžecké mapy. Nutné manuálně upravit. Taktéž mezery po přerušených vrstevnicích.
- Problém s přetiskem – nelze tisknout tratě přímo z traťového souboru (protože jsou dvě vrstvy fialové barvy)
- Kolečka a spojnice mají jiný tloušťky jiné než pěší OB. Kolečko kontroly má být vždy stejně velké. Středový bod doporučen používat,
- Kódy kontrol manuálně posouvat. Vyřezávat kolečka. Spojnice kontrol posouvat atd. Dobrý je výpal okolo kontrol. Prý desítky hodin trvá práce nakreslit tratě.
- Štafety – nedostanu fialovou barvu dolů (pod černou, vyřezat kolečka dokážu, posunout spojnice dokážu).
Kdo procházel prezentaci Honzy Urbana, vidí, že tyto poznámky se s prezentací částečně překrývají a doplňují.
Další teď už víceméně chaotické poznámky
- Na MČR je dobré, aby bylo radiokontrola (a to i sběrka, cíl) – využití Racomu. 200 Kč/anténa + tým nebo přítel na telefonu. Nebo má Miki Šabo krabičku, která komunikuje přes simku.
- 60 krabiček má k dispozici svaz (2 sady – 1 Praha, 1 Brno), ale tam nejsou ty Rakomácké. Primárně pro repre. Dá se používat pro MTBO ligu. Ale nejsou tam ale čipy.
- Energie (může být výhodnější centrála, než neprověřený zdroj co může spadnout), vody, správné hadice, „wapka“. Voda když není, výhodně ji většinou přivezou hasiči a rádi ty kola myjou.
- Občerstvení vlastními silami Zbyněk Pospíšek moc nedoporučuje. Nepodcenit kapacitu. Závodníci už si často jídlo s sebou nevozí a rozumnou možnost občerstvení očekávají.
- Obrovský party stan na víkend za 8000 Kč v Moravském krasu využívá Honza Urban. Menší mají v Hradci z JMS (PHK, SHK) a dají se za dvě stovky půjčit, říká Michal Tihon.
- TOI TOI nejsou povinností pro MTBO, podle výkladu komise MTBO. Jiní WC dodavatelé bývají výhodnější.
- Startovky – kontrola ze strany hlavního rozhodčího, zveřejnění 48 hodin před závodem (středa, čtvrtek). Pozor na první kontroly. Maximálně 4 na startovní čáru – dostat lidi rovnoměrně do lesa. Nezapomínat na červenou skupinu, pozor nepatří do ní vakanti.
- Pokyny nejpozději 24 hod před závodem, pátek ráno. Ale lepší je aspoň 48 hodin předem. Mnohdy se ani netisknou. Vzdálenost na start tam patří včetně převýšení a typu cesty.
- Jury – vybírá se ze schváleného seznamu. Kdo neuteče před závodem pryč. Stačí zveřejnit v den závodu ráno.
- Plánek shromaždiště mít dopředu. Včetně blbostí. Ozvučení je třeba mít dobré.
- Reklamní bannery – letos jich moc nebude svazových. Povinný oblouk nebude. Takže vlastní sponzoři budou mít radost. Bude jen „stěna“ za stupni vítězů – tam je těžší dostat vlastní sponzory.
- Kontroly – krabička natočená do cesty a ne na druhou stranu.
- Start – náhradní čipy na něj (kvůli zahynutí čipu kvůli životnosti). Cesta na start – mnohdy lepší malá mapka, než fáborky. Startovky mají být vyvěšeny i zde. Řazení map. Mapu si bere závodník – nepomáhat mu. Mapový start – cestu na něj vyznačit.
- Krabičky – ohlídat ať mají všechny stejný čas.
- Cíl – není dobrý mít ve sjezdu, aby se dalo zastavit. Pití hodně daleko od cílové čáry. Vybírání map – doporučení vydávat ten samý den.
- Vyhlášení – nezapomenout na stupně vítězů. Hraje se hymna.
- Výsledky – dávat mezičasy na mtbo.eu.
- Startovky ze startu zničit až po 15 dnech (možnost protestů).
- Rozdat pořadatelům telefonní seznam.