Start závodu družstev a čísla

Na loňském MČR družstev v Kladně se nám líbil start prvních úseků metodou „cyklokros“. Bude se tak startovat i u nás, žádný běh s mapou ke kolu tedy závodníky nečeká. Startovní čísla, podle kterých budou rozjížděči svých týmů na startu řazeni, budou přidělena na základě výsledků loňského závodu.

Startovní číslo 1 budou mít tedy obhájci titulu z A-teamu NOVO Bruntál, číslo 2 bude patřit Tesle Brno, loni bronzová SK SNS Smržovka bude mít číslo 3, KOS Slavia VŠ Plzeň pak číslo 4. U čísla 5 si dovolíme rozhodnout, že s ním pojede GHOST RUBENA racing team, oddíl XHK bereme za nástupce PHK. Šestý loni skončil Ekonom Praha 1, ale ten jako příklad družstva, které se loni umístilo slušně a letos startovat nebude, neposlouží 🙂 Jedno družstvo si jako pořadatelský oddíl postavit dovolíme, dá se tedy předpokládat, že s číslem 6 vyrazí na první úsek Vojta Ludvík. Družstvo Ekonom Praha 2 (před rokem jedenácté) ale nepojede, takže číslo 11 připadne týmu SBK, který loni skončil na 12. místě. A co týmy, které loni závod nedokončily nebo nestartovaly? Těm budou přidělena startovní čísla dle duchu mezinárodních pravidel MTBO – dle abecedního pořadí oddílových zkratek. Smůlu má tedy VSP, všechny jejich štafety byly loni disklé a v abecedě jsou ke konci, budou tedy stát skoro až na konci startovní řady. Určitě vyšší číslo bude mít ještě jeden tým ZUP, tento oddíl taky poslouží jako příklad – loni postavil tři týmy, dokončily v pořadí ZUP 3, ZUP 2, a ZUP 1 byl disk. Loňská čísla týmů ale nebereme v potaz – startovní číslo, které připadne loni nejlépe postavenému týmu ZUP, přiřadíme týmu ZUP 1.

Kolik jezdců bude stát vedle sebe v každé startovní řadě? To rozhodneme až na místě tak, aby start byl bezpečný.

Jak tedy vlastně start metodou „cyklokros“ probíhá? Závodníci se budou dle pokynů pořadatelů řadit do startovního koridoru na ulici vedle školy a každý obdrží papírovou obálku, v níž bude umístěna závodní mapa (tu tedy při obdržení neuvidí). Nějakou dobu před startem – ještě vymyslíme kolik sekund to bude, klidně nám můžete radit v komentářích pod tímto článkem – vydáme pokyn a závodníci si budou moc mapu vyndat z obálky a umístit do mapníku. Pak přijde startovní „výstřel“ a závodníci vyrážejí na zaváděcí okruh.

Ten se pojede po vyznačené trase po ulicích na sídlišti, které na těch pár minut pro auta uzavřeme – závodníci projedou zaváděcí okruh zhruba za minutu. Následovat bude drobná komplikace v podobě nízkého obrubníku, který ale snad nebude problém v plné rychlosti vyskočit a po trávě zamířit na cestičku mezi ploty širokou asi metr a půl, která vede k mapovému startu. Ostatně můžete se podívat na videu. Jen přesné umístění startu ještě doladíme.

Příště si při natáčení takového videa dám pozor, abych kamerou nesnímal mapu. Ale naučit se rozostřovat obraz videa Lenku taky snad někam posunulo 🙂

Jinak druhý a objektivní důvod, proč jsme se rozhodli pro start metodou „cyklokros“ a zahřívací okruh, je asi zřejmý – snažíme se tím zabránit tlačenici na cestičce k mapovému startu, nebo ji aspoň omezit a dát závodníkům férové podmínky, aby zabojovali o pozice…

9 komentářů u „Start závodu družstev a čísla

  1. Já bych se rozhodně klonil ke klasickému startu s během ke kolu. Je to osvědčený způsob startu. Myslím si, že zaváděcí okruh nic nevyřeší (a že ani nepatří do orientačního závodu), závodníci stejně nejspíš k cestičce přijedou najednou a nějak se tam potom budou muset vejít (tedy žádný rozdíl oproti klasickému startu s během ke kolu) … Mapa v obálce mi přijde jako naprostá pitomost.

    Líbí se mi nasazování na startovní čáru dle loňských výsledků narozdíl od nasazování dle abecedy, kde budeme jako ZUP vždy poslední. Kdo ví, třeba tam patříme. 🙂

    1. Díky za názor, i když ho máme jiný, i kvůli odstartování takovéhle diskuse jsem článek psal. Třeba po závodech uděláme ještě nějakou vyhodnocovací anketu.

      Ještě chybělo vysvětlení, proč jsme taky nad během ke kolům ani moc neuvažovali – start by musel být těsně u začátku té cestičky a kdo by tam chtěl být první, musel by vyjíždět s mapou v zubech nebo v ruce a pak by hrozily kolize.

      Jinak mně zas přijde, že běhání ke kolu nepatří k cyklistickému závodu 😉

  2. V nevýhodě tak bude nemalý počet DISKnutých týmů. Jihlavo! Sorry 😛

  3. Ještě že si na nás někdo vzpomněl aspoň v komentáři 🙂
    Nasazení podle minulých výsledků je správné a kromě disků i nejvíce férové. Třeba letos zabojujeme lépe a posuneme se ve startovním roštu …

  4. Řazení na start mi přijde fér a správné, zaváděcí okruh taky. Jenom jestli není moc krátký na to, aby se stihlo startovní pole nějak výrazněji natáhnout. Mapy v (nezalepené) obálce jsou super, protože když jsou vydávány volně, tak mapa prosvítá a i když se to ošetří tím, že mapa musí ležet na mapníku, tak maj výhodu ti, kdo mají průhlednou desku mapníku. Jasně, mohli bysme řešit, kolik se toho dá vyčíst z prosvítající mapy která je ještě k tomu zrcadlově, ale pro větší klid na startu je myslím lepší, když jsou stejné podmínky pro všechny. A stejné znamená stejné 🙂

    1. Díky za super shrnutí výhod.

      Jestli zaváděcí okruh zlikviduje frontu uvidíme až na místě – loni byl asi o něco delší a tolik to nepomohlo, ale zas byla ta loňská branka užší. Trochu sázím na to, že startovní rovinka je mírně do kopce.

  5. Podle mě to není špatný. Obálky jsou (nenákladný) luxus, podle mě když je mapa jednostranná, tak může ležet na zemi (pokud neprší, nebo je v igelitu). Pokud bude hodně pršet, promáčí se i obálka. Podle předpovědi ale nebude. Jestli běh ke kolu, nebo zaváděcí kolo je asi celkem jedno – to kolečko je podle mě víc cyklistické. Stejně ale jde hlavně o prdel a detox po závěrečném večírku, a to splňuje oboje. :-))

  6. A jaké startovní číslo obdržíme my SLA (a Kladeňáci) když jsme pořádali ? Bylo by pro nás ctí být úplně vpředu jako odměna za inspiraci 😉

    Jinak start alá „cyklokros“ namísto startu metodou „Le Mans“ je naprosto správně! (pokud to jen trochu podmínky dovolí). Kdo chce s mapou nejdřív běžet a teprv pak jet na kole, ať si najde nějaký orientační duatlon :)))

  7. Na vás jsem úplně zapomněl, přitom za loňské závody byste si zasloužili lepší startovní pozici, než dle abecedy dostanete… Bohužel pravidla určené asi pro MS a svěťáky, kterými jsme se inspirovali, tuhle situaci neřeší, tak mě to ani nenapadlo 🙁

Komentáře nejsou povoleny.